19 czerwca 2008

Downgrading & Upgrading

Dwie historyjki technologiczne - rozwiązania problemów, które może komuś kiedyś pomogą.

1. Zepsuł mi się empetrójkacz. Jednogigowy Creative MUVO, który dostałem rok temu od Gazety Wyborczej na dzień dziecka od początku sprawiał problemy - na początku wszystko było cacy, ale z niewiadomych przyczyn po pierwszej wymianie baterii urządzenie zgłupiało. Grało muzykę dalej bez problemów, ale znikła gdzieś diablo przydatna właściwość taka, że pamiętał on ustawienia między uruchomieniami - pamiętał, na jakim utworze i w którym momencie przerwałem oraz pamiętał ustawienia głośności, wyświetlacza, języka itd.

A potem przestał. Trudno, bez tego też da się żyć, a darowanemu koniowi w zęby się nie patrzy, pomyślałem i korzystałem z niego dalej, przez cały rok. Do czasu, gdy w poniedziałek w ogóle odmówił posłuszeństwa - zwyczajnie nie chciał się uruchomić.

Wkurzony, postanowiłem sięgnąć po środek ostateczny - sformatować urządzenie i przeinstalować firmware. Co ciekawe, na sieci znalazłem wersję starszą (1.02.03e), podczas gdy ja miałem 1.04-coś. Ale po co mi nowsza, która nie działa, pomyślałem i zainstalowałem.

I jest pięknie - urządzenie znowu działa, a co najważniejsze - opcja pamięci ustawień wróciła :)

WIADOMOŚĆ Z OSTATNIEJ CHWILI: na sieci jest też dostępna wersja 1.05.01e! Ale nie wiem, czy będę ryzykował...

2. Wczoraj wyszedł Firefox 3, którego ściągnąłem, co by pomóc w ustanowieniu rekordu świata, i to ściągnąłem trzy razy (dwa kompy w domu + w pracy), ale jeszcze nie zainstalowałem - poczekam sobie, aż wyjdą kompatybilne z trójką wersje wszystkich pluginów, z których korzystam.

Ale wspomnieć chciałem o dwóch jeszcze pluginach, które sobie zainstalowałem i które mi się bardzo podobają i ułatwiają życie:
  • AdBlock - wspaniałe lekarstwo na wkurzające wyskakujące reklamy flashowe i nie tylko. Trzeba go jednak skonfigurować, podając listę filtrów, które owe reklamy wyłapują. Jednak nie trzeba - wbrew temu, co twierdził Lord - owej listy wklepywać ręcznie - można wskazać adres takiej listy gdzieś w sieci, i uruchomić na niej subskrypcję (gdy lista się będzie rozszerzać, będzie automatycznie aktualizowana). Moja lista dostępna jest pod adresem: http://student.agh.edu.pl/~mzywiol/myAdblock.txt.
  • Fast Dial jest Firefoksową wersją Operowego Szybkiego Wybierania. Można umieścić tam odnośniki do kilku stron (np. 9 - analogicznie do szybkiego wybierania w telefonach), które można szybko otworzyć za pośrednictwem strony Free Dial, albo jeszcze szybciej skrótami klawiaturowymi (np. Alt+1 do Alt+9). Niby nie jest mi to potrzebne, bo mam Delicious Bookmarks, ale jednak przydatne jest to do tych kilku stron, do których często sięgam, a których adresów nigdy nie mogę spamiętać (np. forum roku albo kalendarz Google).
WIADOMOŚĆ Z OSTATNIEJ CHWILI: Fast Dial jest fajny, ale przeszkadzało mi to, że trzeba pamiętać, pod jakim numerkiem jest jaka strona, bo uruchomienie strony z ich listą jest dosyć problematyczne. Tak mi się przynajmniej wydawało, ale niespodzianka - właśnie odkryłem, że Fast Dial podpina się pod każdą otwieraną czystą zakładkę - czy to otwieraną dwuklikiem na pasku zakładek, czy poprzez CTRL+T, czy gest myszy, obojętne - w otwieranej, czystej zakładce, pojawia się lista skrótów Fast Dial :) Po stokroć wypas.

Brak komentarzy: